Tekst iz kataloga radova selektivne izložbe u Mostaru:

Likovna kolonija u Borovici: Metafizika boja i blještavilo umjetnosti

Piše: prof. Ivan Vrljić, tajnik HKD Napredak Glavna podružnica Mostar

Gledajući sav kolorizam i napetu senzualnost u selekciji Likovne kolonije u Borovici, dođe nam da se zapitamo: Koja je granica shvaćanja umjetnosti u ljudskom djelovanju i prostoru? Upravo selekcija ovih likovnih djela raznih tehnika s promptnim i jasnim crtežom i obrisom daje nam naslutiti sasvim novu dimenziju gledanja iznutra jedne likovne studije i govora. ikononografskom i ikonološkom interpretacijom vidimo da se u većini radova radi o tematici pejzaža, a gdjekad je to priroda stopljena sa slikarskim otvorenim duhom spremnim na sva moguća životna iskušenja. Tu se iskazuje veliki Mišo Baričević s nemirnim linijama gotovo odsječenim fluktuacijama i linijama u sažimanju ljudskih lica s protočnošću vremena.

Naprotiv, Željko Lekić interpersonalnim pristupom gledanja jednoga drveta kroz prizmu slikovitosti i simbolike prirode objašnjava smisao valovitih linija unutar krošnje drveta i iskazuje svu dubinu i maštovitost majke prirode. Matea Martinović upotrebom hladnih boja najavljuje duhovni diskontinuitet vlastitoga bića u cijelosti, a mostarski slikar Željko Koren stvara iluziju i zbilju planinskoga visočja u blještavilu sivila uz neprestano sažimanje divljine prirode i ljudskog egzistiranja. Sve to upotpunjuje svrhovitost i tijek čovjekovog življenja s prirodom i njezin pomalo animalni karakter žestine i divljine nad prostorom i vremenom. Posebnu impresionističku i maštovitu skalu boja pokazuje izvjesna Snežana gotovo monetovskim izričajem. Dario Pehar jednostavnim linijama i polukrugom prestaje govoriti o složenosti likovnog govora i unapređuje apstraktno i jednostavno poimanje u likovnosti. Simbolika se umjetnosti nalazi u duhovnom elementu njezinog prestanka hoda s vremenom i neupitnom prolaznošću. Priča o kraju i granicama umjetnosti ne postoji i nema vlastiti temelj u samome sebi. Kraj je umjetnosti opet novi početak nečega što slikarski žanr može nagovijestiti u posrnulom tisućljeću koje dolazi. Zato i ovaj opus tematski bježi od jednoličnosti umjetničkoga stvaralaštva, istodobno ne poričući onu blagu posesivnost izvana i mnogostrukost sažimanja s prirodom. Ekvivalent umjetničkoga kaosa možemo doživjeti jednom, dvaput, ali i dvjesto puta tijekom umjetničkoga stvaralaštva. Selekcija izložbe likovne kolonije Borovica svakim novim promplasajem daje svu potrebnu svježinu plenerističkom slikarstvu. Ekstravagantnim pristupom i ležernim nastojanjem da svake godine okuplja poznate i priznate slikare kao i ostale umjetnike uvelike je poznata u cijeloj BiH i šire. Slikarski opus koji je ove godine prošao oštru selekciju između svih radova pokazuje prepoznatljiv spiritus movens starih, dobro poznatih, ali i novih slikara koji dolaze aktivno sudjelovati na manifestaciji. Umjetnost je zasigurno snaga koja pokreće i mlade i stare i žive i one pokošene udarom životne sudbine. Umjetnost je pokrenuti čitav svijet samo jednim korakom baš kao što je učinio Neil Armstrong svojim hodom po Mjesecu, a slikarstvo to može i s pola koraka.

Galerija